De 356 Speedster replica is een zogenaamde kit-car.
De kit-car constructie maakt het mogelijk een RDW goedkeuring te krijgen zodat er veilig en zonder bezwaar op de openbare weg gereden kan worden.
Als basis wordt een Volkswagen® Kever onderstel gebruikt van voor 1976. De nieuwe wetgeving met betrekking tot oldtimers stelt dat auto’s van 40 jaar en ouder vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Auto’s van voor 1959 zijn ook nog eens vrijgesteld van APK plicht. Zowel een IRS als pendelas chassis is bruikbaar, zolang de vooras van het torsie-as type is.
Om te beginnen wordt het door de RDW gelabelde chassis ingekort naar de wielbasis van een 356 Speedster. Dit gebeurt aan de hand van de hiervoor opgestelde richtlijn van Volkswagen®. Mits goed uitgevoerd en zichtbaar voor de keurmeester is dit bij het RDW een geaccepteerde methode.
Hierna wordt het chassis opgebouwd. Dit kan met moderne componenten, maar het dichtste bij het origineel is het gebruik van de pre-’67 wielsteek van 205mm.
De motor en versnellingsbak moeten wel bij het type Kever horen dat als donor heeft gediend. Hier van afwijken kan een probleem geven bij de keuring van de afgebouwde auto.
356 Speedster
• kan een chassis leveren
• kan het chassis correct inkorten
• kan alle onderdelen leveren tegen scherpe prijzen
Porsche® en Volkswagen® zijn gedeponeerde handelsmerken. 356-Speedster is op geen enkele wijze verbonden aan deze bedrijven en doet ook geen aanspraak hierop.
Het noemen van deze bedrijven is informatief bedoeld zonder suggesties te wekken.